Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Veel scholen staan vandaag de dag voor de uitdaging om kinderen voldoende én veelzijdig te laten bewegen. Uit diverse landelijke onderzoeken blijkt dat de motorische vaardigheden van kinderen onder druk staan. Tegelijkertijd wordt van scholen gevraagd om op steeds meer terreinen bij te dragen aan de brede ontwikkeling van het kind. Dit vraagt om professionals die niet alleen vakinhoudelijk sterk zijn, maar ook bijdragen aan een pedagogisch veilig leerklimaat waarin het kind centraal staat.

De vakleerkracht van Sportservice De Vallei is zo’n professional. Wij bieden kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs dat naadloos aansluit bij de visie van de school en de behoeften van elk kind. Basisscholen waar onze vakleerkrachten actief zijn geven in een klanttevredenheidsonderzoek gemiddeld een 4,8 op een schaal van 5.

Voor scholen, bewegingsonderwijs
Image

Onze visie op goed kwalitatief bewegingsonderwijs

Wij geloven dat ieder kind plezier moet kunnen ervaren in bewegen. Onze vakdocenten geven les vanuit het ‘Athletic Skills Model (ASM)’; een wetenschappelijk onderbouwd model waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Dat betekent: minder blessures, meer creativiteit, betere motorische vaardigheden en vooral méér plezier.

Met behulp van meetinstrumenten zoals de MQ-scan brengen we de motorische ontwikkeling van kinderen objectief in kaart. Deze inzichten gebruiken we om het onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften van de leerlingen – wij noemen dit ‘data-gedreven werken’.

Pedagogisch sterk: vakleerkracht én pedagoog

Een vakdocent is bij ons meer dan een gymdocent. Onze mensen zijn pedagogen met oog voor de psychologische basisbehoeften van kinderen: autonomie, relatie en competentie. Deze principes zijn afkomstig uit de Zelfdeterminatietheorie en vormen het fundament van onze aanpak. We geven kinderen controle en keuzevrijheid. We zorgen voor verbinding en interactie met iedereen. En we zorgen ervoor dat ieder kind het kan, kent en wil.

(De zelfbeschikkingstheorie of zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een door Edward Deci en Richard M. Ryan ontwikkelde macrotheorie over de menselijke motivatie.)

Vanuit onze SAM-visie creëren we duidelijke kaders wat de basis geeft voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt.

Bewegingsonderwijs touwtje springen

SAM staat voor:

Bewegingsonderwijs, drie kinderen met een bal
1

Samen

  • Iedereen krijgt de kans op een leuke en fijne gymles.
  • Rekening houden met elkaars wensen en behoeften.
  • Luisteren naar elkaar.
Bewegingsonderwijs, gymles
2

Actief

  • We zorgen ervoor dat kinderen zoveel mogelijk in beweging zijn.
Respect, samen, meedoen
3

Meedoen

  • Deelname is altijd veilig.
  • Eerlijk en met respect spelen.
  • Ieder kind doet mee op zijn of haar eigen niveau.
  • We moedigen doorzettingsvermogen aan, ook als iets lastig is.
  • Deze heldere structuur geeft kinderen houvast, verhoogt de intrinsieke motivatie en versterkt hun sociale en motorische ontwikkeling. Door deze aanpak is er ruimte voor plezier, uitdaging én persoonlijke groei – voor ieder kind.
Image

Meer dan een gymdocent: partner in gezondheid en beweging

Onze vakdocenten zijn ambassadeurs voor een gezonde leefstijl binnen de hele school. Ze denken actief mee over thema’s als:

  • Bewegen tijdens de schooldag;
  • Een beweegvriendelijk schoolplein;
  • Naschools sportaanbod;
  • Voedingseducatie;
  • Het versterken van de verbinding met de wijk.

Dankzij hun brede netwerk – van buurtsportcoaches tot JOGG-regisseurs – kunnen zij meebouwen aan duurzaam en samenhangend beleid. Zo werken we samen aan een gezonde leeromgeving voor álle kinderen.

Laden...

Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs

Interesse?

Wil jij met jouw school stappen zetten richting duurzaam, effectief en plezierig bewegingsonderwijs? Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

Sebastiaan Kleijburg
Manager Sport, Bewegen & Gezondheid
06 – 575 083 06

Stuur Sebastiaan een e-mail